Slovenská služba Konšpirátori.sk je veřejnou databází webů se sporným obsahem, která byla založena už v roce 2016. Parlamentní listy na tomto seznamu původně figurovaly, aktuálně na něm ale nejsou. Určitě není cílem tohoto článku na webu inzerovat. Určitě se ale najdou značky a specialisté, kteří o vyloučení se seznamu nevědí a o imprese na tomto webu určitě nestojí. Můžete se na něm totiž setkat například s těmito články:
Snažila jsem se také zjistit, co bylo důvodem vyloučení se seznamu a s největší pravděpodobností za to mohla prohra v soudním sporu se společností OUR MEDIA, která CZ a SK domény Parlamentních listů provozuje, a která požadovala jejich odstranění z databáze.
Dotování sporných článků, autorů a provozovatelů
Jsou dva hlavní důvody, proč je zobrazování reklamy vedle sporného obsahu problematické. Především takový obsah může zásadně poškodit reputaci vaší značky. Zároveň svou reklamou neseriózní obsah a jeho provozovatele v podstatě legitimizujete a sponzorujete.
A určitě se nebavíme o zanedbatelných částkách. Jak uvádí eMarketer na základě průzkumu oxfordského Reuters Institute for the Study of Journalism, reklama je hlavním finančním zdrojem zpravodajských webů. Dle platformy SimilarWeb byly navíc v říjnu 2019 Parlamentní listy 56. nejnavštěvovanější web v České republice. Měsíčně evidují přes 7 milionů návštěv. A to už je slušný balík impresí.
Co s tím?
Pokud v Google Ads používáte skript, který weby z databáze Konšpirátori.sk automaticky vylučuje a v Skliku weby vylučujete přes tlačítko v nastavení obsahových kampaní, tak se na Parlamentních listech stejně můžete zobrazit. Pokud se tedy na české a slovenské mutaci webu nechcete zobrazovat, musíte je v účtech a kampaních vyloučit manuálně. V ostatních platformách je pak samozřejmě zapotřebí manuálně black listovat vše, s čím nechcete mít nic společného (a případně tedy celý seznam uvedený na webu Konšpirátori.sk).
UPDATE: Sklik začal kromě databáze Konšpiratori.sk využívat také seznam dezinformačních webů zpracovaný Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky, ve kterém jsou Parlamentní listy zařazeny.
Pokud používáte chytré kampaně v Google Ads, skript z Konšpirátori.sk vám nepomůže. Vytvoří totiž v účtu seznam vylučujících umístění, který přiřadí všem obsahovým kampaním. Všechna nežádoucí umístění je tedy zapotřebí vyloučit manuálně na úrovni účtu a pravidelně (opět manuálně) aktualizovat.
Další soudní proces
A ještě jedna zajímavost na závěr. V říjnu 2019 společnost OUR MEDIA naopak jiný soudní spor prohrála. V rámci sporu požadovala omluvu deníku Forum 24 za označení „ruská žumpa“. Proti rozsudku se ale lze odvolat, tak uvidíme, jak se spor nakonec vyvine.