Meta Ad Library je jednoduše databáze všech reklam v ekosystému Mety, které byly v nedávné době aktivní. Primárně ale tento nástroj neměl sloužit jako hračka markeťáků pro špehování konkurence (i když takto samozřejmě slouží). Vznikl především za účelem zvyšování transparence, kterou sociální sítě během svého nekontrolovaného rozvoje poněkud postrádaly, což nakonec vyústilo v kauzy typu Cambridge Analytica a další podobné. V reakci na tyto kauzy Facebook postupně zaváděl funkce, díky kterým se uživatelé mohli dozvědět více o historii FB stránek a o reklamách, které se pod hlavičkou těchto stránek šíří napříč sociálními sítěmi. Vznikla tak například záložka Page Transparency a už zmiňovaná galerie reklam Meta Ad Library. Inzerentům navíc vznikla povinnost označovat reklamy, které spadají do speciálních kategorií. Jednou z těchto kategorií jsou i reklamy, které se týkají sociálních a politických témat nebo přímo voleb.
Jak používat Meta Ad Library?
Na stránce www.facebook.com/ads/library jednoduše zvolíte zemi, vybere kategorii reklam a přes vyhledávání zadáte název jakékoliv FB stránky.
Pro výběru stránky máte v horní části k dispozici dvě záložky. Na záložce about najdete podrobnější informace o FB stránce – kdy byla vytvořena, zda došlo v minulosti ke sloučení s další FB stránkou, jaký subjekt za FB stránkou stojí nebo z jaké země jsou správci této stránky.
Na záložce ads se vám pak zobrazí galerie reklam, které byly v nedávné době aktivní. Reklamy můžete i filtrovat, nebo zadat konkrétní slovo, které chcete napříč reklamami vyhledávat.
Jednotlivé reklamy si pak můžete rozkliknout a zobrazit si podrobnější informace. Pokud se jedná o reklamu, která nespadá do speciální kategorie, máte k dispozici:
- Přibližný zásah reklamy
- Kompletní podobu reklamy včetně použitých obrázků a textů
- Stav reklamy a datum, kdy byla reklama spuštěna
- Na jakých platformách Mety se tato reklama zobrazovala
- Základní informace k cílení (demografie, geografie)
Pokud ale reklama spadá např. mezi reklamy, které se týkají sociálních a politických témat nebo voleb a je tímto způsoben také označená, zobrazuje Meta pro větší transparenci navíc také:
- Přibližnou cenu reklamy
- Jaký subjekt reklamu zaplatil
- Podrobnější statistiky (počet zobrazení, rozložení rozpočtu mezi demografické skupiny atd.)
Podrobnější data Meta zobrazuje také v případě, kdy vyhodnotí, že daná reklama do speciální kategorie reklam spadá, ale inzerent ji takto neoznačil a zároveň neprošel potřebným ověřením pro tvorbu těchto reklam. Tyto reklamy jsou pak Metou zamítány.
Meta Ad Library API
Pokročilejší práci s databází Meta Ad Library existuje možnost napojení přes API. Kompletní informace naleznete na tomto odkazu.
A co vy? Používáte Meta Ad Library? A pokud ano, jakým způsobem?